Koolituse lõpuks õpilane mõistab ja kasutab igapäevaseid väljendeid ja lihtsamaid fraase. Oskab ennast ja teisi tutvustada ning pärida elukoha, tuttavate inimeste ja asjade järele ning vastata sama ringi küsimustele. Suudab suhelda lihtsas keeles, kui vestluspartner räägib aeglaselt ja selgelt ning on valmis aitama.
5. Õpiväljundid
Koolituse edukal läbimisel omandab õppija järgmised teadmised ja oskused:
• mõistab igapäevastes suhtlusolukordades räägitava põhisisu ja olulisemaid üksikasju ning saab ettevalmistuseta hakkama igapäevaolukordades, mis eeldavad lihtsat infovahetust tuttavatel teemadel (sh kirjeldada ja tutvustada inimesi);
• saab aru põhiseikadest enda jaoks tuttavatel ja olulistel teemadel (sh pere, töö, kool, vaba aeg jms) esitatud suulises ja kirjalikus infos (sh mõistab raadio- ja telesaadete ning ajaleheartiklite põhisisu aktuaalsetel või huvipakkuvatel teemadel);
• oskab koostada lihtsat teksti enda jaoks tuttavatel või huvipakkuvatel teemadel, teha märkmeid ja koostada väga lihtsat isiklikku kirja, samuti täita lihtsaid ametlikke dokumente;
• oskab ettevalmistuseta kaasa rääkida lihtsamas vestluses enda jaoks tuttavatel ja olulistel teemadel;
• oskab lühidalt avaldada oma arvamust, kirjeldada kogemusi, sündmusi, unistusi, muljeid, eesmärke ja kavatsusi, samuti lühidalt selgitada ja põhjendada oma seisukohti ja plaane;
• oskab edasi anda lavastuse, filmi või raamatu põhisisu ning lühidalt väljendada oma arvamust, hinnanguid ja muljeid selle kohta;
• saab aru oma töövaldkonnaga seotud tekstidest, mis sisaldavad tavapärast terminoloogiat;
• mõistab lühikestes isiklikes kirjades esitatu põhisisu;
• oskab otsida eeldatavat spetsiifilist infot lihtsatest igapäevatekstidest (sh teated, kuulutused, reklaam jms);
Õpiväljundite saavutamist hinnatakse testiga kursuse lõpus ja/või kursuse jooksul toimunud pidevhindamise koondtulemuste alusel.
6. Õppekava sihtgrupp
Eelnev A2 taseme kursuse läbimine või A2 tasemel eesti keele valdamine, mis tehakse kindlaks testi või vastavaotstarbelise vestluse abil. Õpinguid saavad alustada soovijad, kes on registreerunud kursusele ja Tallinna Keeltekooli poolt õppijaks vastu võetud
7. Õpingute alustamise tingimused
Õppijate vastuvõtt toimub registreerimistaotluste alusel, kursuse jooksul liituda soovijatele võimaldatakse üks proovitund ühe õppegrupi kohta. Tasemesobivustesti viib õppejõud vajadusel läbi testimisperioodil enne kursuse algust. Kursusele võetakse vastu soovijad, kes on esitanud digitaalse registreerimistaotluse, sõlminud kooliga koolituslepingu (alaealise puhul teeb seda lapsevanem või hooldaja) ning tasunud kooli väljastatud arve alusel õppemaksu enne õppetöö algust. Täpsemad tingimused on sätestatud kooli normdokumentide ja koolituslepinguga. Kursusel osalemise eelduseks on keeleoskus õpitavale tasemele eelneval tasemel.
8. Õppe kogumaht
Õppe kogumaht moodustab 200 akadeemilist tundi, mis on jaotatud sõltuvalt õppekava järgi läbi viidavate kursuste ülesehitusest auditoorse ja iseseisva töö vahel selliselt, et iga jaotuse puhul on tagatud õppekava õpiväljundite saavutamine. Auditoorse ja iseseisva töö täpne maht ja/või proportsioon iga käesoleva õppekava järgi läbiviidaval kursusel näidatakse ära iga konkreetse kursuse puhul eraldi tagamaks õppijatele selge ja ühese arusaama kursuse korraldusest ja õppe kogumahu jaotusest. Vastavalt auditoorse ja iseseisva töö tundide jaotusele korrigeeritakse igal konkreetsel kursusel õpetamismeetodeid vastavalt otstarbekusele õpiväljundite saavutamise eesmärgist tulenevalt. Tallinna Keeltekooli pikaajalise kogemuse alusel toimib selline paindlik lähenemine kursuste korraldusele ja õppekava järgimisele hästi ning õigustab ennast õppijatele nende jaoks sobivaima keeleõppevariandi leidmise seisukohast, kuna tegu on väljundipõhise õppega, mis võimaldab varieerida nii õpetamismeetodeid kui iseseisva töö osakaalu õppijate vajadustest lähtudes ja nende poolt õpiväljundite saavutamist silmas pidades.
9. Õppe sisu
Koolituse edukal läbimisel omandab õppija järgmised teadmised ja oskused:
Grammatika: aeg (olevik, tulevik, liht-, täis- ja enneminevik); ma- ja da-infinitiivi kasutamine; ühend- ja väljendtegusõnad; raskete tegusõnade pööramine; kahesõnalised tegusõnad; kõneviisid (kindel, käskiv, kaudne); umbisikuline tegumood; jaatus, eitus; käändsõnade moodustamine, raskete nimi- ja omadussõnade käänamine, arvsõnade käänamine; tegija- ja teonimi; des-vorm; kesksõnad; määrsõnad; omadussõnade võrdlusastmed; ees- ja tagasõnad; sihitise- ja kohakäänded; ühildumine.
Sõnavara: sünonüümid, antonüümid, fraasid, võõrsõnad; vanasõnad ja ütlused; erinevate elualadega, inimestega, olukordadega, sündmustega jm seotud sõnavara (töökoht, liiklus ja transport, rahvused, isikuomadused; Eesti ajalugu, geograafia, kaunid paigad ja turismisihtkohad, kultuur; toit; käsud, keelud, palved, komplimendid; tervishoid; uudised).
Kõnearendus: ametlik asjaajamine (sh CV, dokumentide taotlemine); tervishoid; reisimine; puhkus; teenindus ja kaubandus; elukorraldus (kontoris; pangas; arsti juures; apteegis; hotellis; liikluses; juuksuris; postkontoris; kaupluses; treeningul); sõprus; keerulised olukorrad; lemmikloomad.
Kirjutamine: essee (180 sõna) vastavalt teemale (nt sõber, tervis).
10. Õppemeetodid
Kuulamis-, lugemis-, kirjutamis- ja tõlkeharjutused, grupi- ja paaristöö, rollimängud, arutelud, ettekanded, dialoogid, interaktiivsed mängulised ülesanded, videote vaatamine, arutelud, testid.
11. Õppekeskkonna kirjeldus
Kontaktõpe toimub tervisekaitse- ja ohutusnõuetele vastavates ruumides, mis on varustatud õppetöö läbiviimiseks vajalike vahenditega.
Lisamaterjal:
• Inga Mangus, Merge Simmul, „Tere jälle!“, Kirjastus Kirjatark; Mare Kitsnik ja Leelo Kingisepp, Naljaga pooleks, Kirjastus Iduleht ja Mare Kitsnik 2021;
• Mare Kitsnik, „Eesti keele töövihik B1, B2“, Mare Kitsnik 2012.
13. Täienduskoolituse lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid
Õppijale väljastatakse tunnistus täienduskoolituse lõpetamise kohta juhul, kui ta saavutas õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundid, sooritades positiivselt kursuse lõputesti ja/või saades positiivsed pidevhindamise koondtulemused. Positiivseks soorituseks on vaja vähemalt 51%-list tulemust. Õppijale, kes osales koolitusel, kuid ei soovinud lõputesti sooritada, väljastatakse tõend koolitusel osalemise kohta. Muudel juhtudel (õppeaasta keskel, tööandja/õppeasutuse soovil jne) väljastatakse õppijale vastava taotluse alusel tõend koolitusel osalemise kohta.
14. Koolituse läbiviimiseks vajalik kvalifikatsioon
Koolitust viivad läbi filoloogi haridusega ja/või varasema täiskasvanutele keeleõpetamise kogemusega koolitajad, kes omavad pädevust eesti keele õpetamiseks ning suudavad tagada õpieesmärkide täitmise ja õpiväljundite omandamise vajalikul tasemel ning kindlustada õppe läbiviimise kaasavalt, huvitavalt ja tulemuslikult.
Õppekava lisa
Eesti keele B1-taseme eksamiks ettevalmistava kursuse õppekava lisa
Vastavalt HTM kantsleri 03.06.2024 käskkirjaga nr 1.1-3/24/80 Tallinna Keeltekool MTÜ-le antud eesti keele tasemeeksamiks ettevalmistavate kursuste läbiviimise tegevusloale võib Tallinna Keeltekool MTÜ õppemahtu jagada auditoorse ja iseseisva töö vahel sõltuvalt õppekava järgi läbi viidavate kursuste ülesehitusest ning ka Keeleamet on aktsepteerinud Tallinna Keeltekool MTÜ puhul, et "õppemaht sõltub hanketingimustest või koolituse kestusest" (vt Keeleameti kodulehel olev tabel keelefirmade kursuste mahtudega), millest tulenevalt täpsustab käesolev õppekava „Eesti keele B1-taseme eksamiks ettevalmistav kursus“ (edaspidi: õppekava) lisa individuaalse ja auditoorse õppetöö mahte käesoleva kursuse puhul.
Käesoleval kursusel on auditoorse ja iseseisva töö mahud järgmised:
• auditoorse töö maht: 90 akadeemilist tundi (90 × 45 minutit);
• iseseisva töö maht: 90 akadeemilist tundi (90 × 45 minutit).
Õppe kogumaht moodustab kokku 180 akadeemilist tundi (180 × 45 minutit).
Õppe kogumahu määramisel õppekavas ja õppe kogumahu jaotamisel auditoorse ja iseseisva töö vahel lähtub Tallinna Keeltekool MTÜ Eestis üldlevinud praktikatest ja Keeleameti soovitustest, mis põhinevad raamatus „Iseseisev keelekasutaja“ esitatud mitmesuguste uuringute põhjal tehtud järeldusest.