Kursuse lõpuks õppija mõistab ja kasutab soome keelt iseseisvalt igapäevastes suhtlusolukordades. Õppija oskab lugeda, mõistab lihtsamaid tekste ja selget soomekeelset kõnet tuttavatel teemadel ning oskab suhelda erinevates praktilistes olukordades, nagu ostlemine, reisid ja tervishoid. Õpilane suudab väljendada oma mõtteid, tundeid ja arvamusi, kasutades lihtsaid grammatilisi struktuure ja sõnavara.
5. Õpiväljundid
Koolituse edukal läbimisel õppija:
•saab aru tuttavatel teemadel peetavatest vestlustest, kui kõne on selge ja piisavalt aeglane;
•loeb ja mõistab lihtsaid informatiivseid tekste, näiteks juhiseid, kuulutusi ja kirju;
•suhtleb igapäevastes olukordades, näiteks restoranis, poes ja reisil, kasutades sobivaid fraase;
•väljendab oma arvamust ja kogemusi lihtsates suulistes ja kirjalikes tekstides;
•tunneb põhilisi grammatilisi konstruktsioone, nagu pööramine minevikus ja tulevikus, küsilause moodustamine ja eitused.
6. Õppekava sihtgrupp
Soome keele B1.2 taseme õppekava on mõeldud neile, kes on eelnevalt omandanud B1.1 taseme õpiväljundid ja soovivad oma keeleoskust edasi arendada.
7. Õpingute alustamise tingimused
Õppijate vastuvõtt toimub registreerimistaotluste alusel, kursuse jooksul liituda soovijatele võimaldatakse üks proovitund ühe õppegrupi kohta. Tasemesobivustesti viib õppejõud vajadusel läbi testimisperioodil enne kursuse algust. Kursusele võetakse vastu soovijad, kes on esitanud digitaalse registreerimistaotluse, sõlminud kooliga koolituslepingu (alaealise puhul teeb seda lapsevanem või hooldaja) ning tasunud kooli väljastatud arve alusel õppemaksu enne õppetöö algust. Täpsemad tingimused on sätestatud kooli normdokumentide ja koolituslepinguga. Kursusel osalemise eelduseks on keeleoskus õpitavale tasemele eelneval tasemel.
8. Õppe kogumaht
Õppe kogumaht moodustab 117 akadeemilist tundi (ak/t), sh 70 ak/t auditoorset õpet ja 47 ak/t iseseisvat tööd. Ühe akadeemilise tunni kestus on 45 minutit.
9. Õppe sisu
Soome keele B1.2 taseme kursus keskendub õppija soome keele oskuse edasiarendamisele, et ta suudaks suhelda lihtsamatel, kuid mitmekesistel teemadel nii suulises kui kirjalikus vormis. Kursus toetab nelja osaoskuse – kuulamine, rääkimine, lugemine ja kirjutamine – tasakaalustatud arendamist ning võimaldab õppijatel saada paremat ülevaadet soome keele struktuuridest ja igapäevasest kasutusest.
Kuulamine
Kuulamisoskuse arendamiseks kasutatakse autentseid soome keele helisalvestisi ja videoid. Kuulamisharjutused aitavad õppijatel mõista tuttavaid ja argiseid olukordi, aga ka keerukamaid teemasid, nagu vaba aeg, töö ja reisimine. Eesmärk on arendada võimet:
•mõista lihtsamaid ja keskmise keerukusega dialooge tuttavatel teemadel (nt töö, tervishoid, vaba aja tegevused);
•jälgida juhiseid ja selgitusi igapäevaolukordades, näiteks liikluses või teenindusasutustes (nt juhised reisil, retseptid või toote kasutusjuhendid);
•mõista erinevaid suulisi sõnumeid ja raadiosaateid, mis käsitlevad lihtsaid aktuaalseid teemasid, näiteks uudised ja ilm.
Rääkimine
Rääkimisoskuse arendamiseks keskendutakse õppijate aktiivsele kaasamisele vestlustesse, kus nad peavad osalema dialoogides, aruteludes ja grupitöödes. Kõnelemise eesmärgid B1.2 tasemel on järgmised:
•igapäevaeluga seotud teemade käsitlemine, nagu hobid, töö, ostlemine ja tervishoid; õppijad harjutavad muu hulgas näiteks kaupluses kauba kohta küsimist ja arstilkäigu broneerimist;
•oma arvamuse avaldamine ja põhjendamine lihtsate väljenditega, näiteks arvamuse jagamine nähtud filmi või loetud artikli kohta;
•vestluse alustamine ja jätkamine igapäevastes sotsiaalsetes olukordades (nt tervitused, väikesed vestlused, viisakalt lahkumine);
•lihtsate sõnade ja väljenditega oma kogemustest ja tegevustest, näiteks reisil juhtunust või hiljutisest sündmusest rääkimine.
Lugemine
Lugemisoskuse arendamine toimub erinevate tekstiliikide abil, mis hõlmavad eritüübilisi materjale ja teemasid. Õppijad loevad ja analüüsivad tekste, mis on seotud nende igapäevaeluga ja võimaldavad neil praktiseerida uut sõnavara ning keelestruktuure. Peamised eesmärgid lugemisoskuse parendamisel on järgmised:
•igapäevaste tekstide mõistmine, näiteks kuulutused, uudised ja lihtsad juhendid (nt juhised pangateenuste kasutamiseks või toidupakendite tootekirjeldused);
•lihtsate artiklite ja lühilugude lugemine ning nende sisu kokkuvõtmine oma sõnadega;
•autentsete materjalide (nt soomekeelsed veebilehed, infolehed) põhjal õppijate sõnavara ja grammatikateadmiste laiendamine;
•tekstidest spetsiifilise info otsimise ja selle mõistmise suutlikkuse parendamine (nt oskus leida infot reisi kohta rongijaama kodulehelt või mõista retsepti).
Kirjutamine
Kirjutamisoskuse arendamine keskendub õppijate oskusele kirjutada lihtsaid, kuid loogiliselt üles ehitatud tekste, mis vastavad soome keele grammatikareeglitele. Kursusel tehakse mitmesuguseid kirjutamisharjutusi, mille eesmärk on:
•lihtsamate isiklike ja ametlike e-kirjade kirjutamine, näiteks sünnipäevatervitus sõbrale, tööle kandideerimise avaldus või kaaskiri;
•lihtsate narratiivsete ja kirjeldavate tekstide loomine, näiteks oma päeva kirjeldamine või reisimuljete jagamine;
•lause ja lõigu sidususe arendamine, et tekste oleks lihtsam lugeda ja mõista; õppijad õpivad kasutama siduvaid fraase, ajavorme ja lihtsaid sidesõnu;
•igapäevaste tegevuste ja plaanide kirjeldamine, näiteks nädalavahetuse plaanidest kirjutamine või tööülesannete ülevaade;
•ankeetide ja vormide täitmine, näiteks hotelli registreerimislehe täitmine või veebitellimuse vormistamine.
Grammatika
Grammatika õpetamine on integreeritud kõigisse keeleoskuse arendamise tegevustesse ning keskendub järgmistele teemadele, hõlmates ka eelnevate tasemete kordamist ja kinnistamist:
•ajavormid: olevik, minevik, tulevik ja nende korrektne kasutamine erinevates lausetes;
•lausete ülesehitus ja sõnajärg: keerukamate lausetüüpide, nagu tingimus- ja liitlause kasutamine;
•reeglipärased ja ebareeglipärased tegusõnad, nende pööramine ning kasutamine nii suulises kui kirjalikus vormis;
•küsilause ja eituse moodustamine: grammatilised reeglid küsimuste ja eituste koostamiseks;
•asesõnade ja omadussõnade kasutamine õigesti, et lauseid laiendada ja täpsustada;
•partitiiv ja genitiiv, nende vormide kasutamine ja vajalikkus igapäevaolukordades, haruldasemad käändevormid;
•partitsiibid (va-, tava-, nut-, tu- ja ma-partitsiibid);
•possessiivsufiksid;
•lauseühendid (että-, kun-, ja-lauselühendid).
Sõnavara
Sõnavara laiendamine toimub erinevate igapäevaste ja konkreetsemate teemade raames, sealhulgas:
•töö ja haridus – ametialane suhtlus, tööülesanded, ametlikud protseduurid;
•tervishoid – haiguste ja nende sümptomite kirjeldamine, arstiga suhtlemine;
•reisimine ja transport – transpordivahendite kasutamine, reisijuhised, piletite ostmine;
•vaba aeg ja hobid – kultuurilised üritused, hobid, sport ja reisimine;
•ostlemine ja toit – poes suhtlemine, toidu tellimine, retseptide ja menüüde mõistmine.
10. Õppemeetodid
Kuulamis-, lugemis-, kirjutamis- ja tõlkeharjutused, grupi- ja paaristöö, rollimängud, arutelud, ettekanded, dialoogid, interaktiivsed mängulised ülesanded, videote vaatamine, arutelud, testid.
11. Õppekeskkonna kirjeldus
Kontaktõpe toimub tervisekaitse- ja ohutusnõuetele vastavates ruumides, mis on varustatud õppetöö läbiviimiseks vajalike vahenditega.
12. Õppematerjalid
Põhiõpik:
• Sonja Gehring, Sanni Heinzmann, Sari Päivärinne, Taija Udd „Suomen Mestari 4“, Finn Lectura (õppekomplekt).
Lisamaterjalid:
•õpetaja poolt koostatud materjalid;
•autentsete soomekeelsete tekstide valik.
13. Täienduskoolituse lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid
Õpingute eduka lõpetamise eelduseks on õppekava õpiväljundite omandamine ja kursuse lõputesti positiivne sooritamine. Lõputesti positiivseks soorituseks on vaja vähemalt 51% õigeid vastuseid. Õppijale väljastatakse tunnistus täienduskoolituse lõpetamise kohta juhul, kui ta saavutas õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundid, sooritades positiivselt kursuse lõputesti. Õppijale, kes osales koolitusel, kuid ei soovinud lõputesti sooritada, väljastatakse tõend koolitusel osalemise kohta. Muudel juhtudel (õppeaasta keskel) väljastatakse õppijale tema vastava taotluse alusel tõend koolitusel osalemise kohta.
14. Koolituse läbiviimiseks vajalik kvalifikatsioon
Kõrgharidusega spetsialist, kel on olemas vajalikud pädevused keele õpetamiseks vastaval tasemel.