Kursuse eesmärk on aidata õppijal arendada portugali keele oskust tasemele A1.2, et ta suudaks mõista ja kasutada igapäevaelus vajalikke lihtsamaid väljendeid ja lauseid, suhelda tuttavatel teemadel aeglases ja selges kõnes, tutvustada ennast ja teisi ning küsida ja anda igapäevast infot. Lisaks tutvustab kursus portugali ja brasiilia kultuuri, tavasid ja suhtluskultuuri ning loob aluse edasisteks õpinguteks tasemel A2.1.
5. Õpiväljundid
1. Kuulamine:
• Õppija mõistab lihtsaid igapäevaseid fraase, lühikesi dialooge ja suhtlust teenindusolukordades, kui kõne on aeglane ja selge.
• Õppija suudab aru saada tuttavast sõnavarast, leida üles põhiteema kuulamismaterjalidest ning mõista lihtsaid juhiseid, teateid ja küsimusi.
• Õppija on võimeline tabama põhisõnumit isegi siis, kui kõne ei ole väga aeglane.
• Kuulamisülesanded sisaldavad näiteks lihtsaid dialooge, tervitusi, igapäevase elu olukordade kirjeldusi, teenindusolukordi ja informatiivseid teateid.
2. Lugemine:
• Õppija suudab lugeda ja mõista lihtsaid tekste nagu kuulutused, menüüd, sõnumid, lihtsad e-kirjad ja viisakalt kirjutatud pöördumised.
• Õppija oskab üles leida vajaliku info ja on võimeline aru saama igapäevastest väljenditest ja sõnavarast kontekstis.
• Õppija saab lugemismaterjalist aru isegi siis, kui tekstis on mõned uued sõnad, kuna ta suudavad neid mõista juba kontekstist lähtuvalt.
• Tekstide lugemisülesanded võivad olla seotud igapäevaelu teemadega, nagu tervitused, postiaadresside lugemine, lihtsad reklaamid või ajakava.
3. Rääkimine:
• Õppija suudab tutvustada ennast ja teisi, kirjeldada tuttavaid teemasid, nagu pere, töö, kodu, välimus ja hobid.
• Õppija oskab vastata lihtsatele küsimustele ja esitada neid ise.
• Õppija kasutab igapäevast sõnavara, et osaleda lihtsates suhtlusolukordades ning oskab vestlust alustada ja lõpetada.
• Rääkimise ülesanded sisaldavad näiteks lühikesi vestlusi tuttavatel teemadel, nagu "Kuidas sul läheb?" või "Kus sa elad?" ning oma kogemuste ja huvide jagamist.
4. Kirjutamine:
• Õppija kirjutab lühikesi ja lihtsaid tekste, nagu enesetutvustused, sõnumid, teated, lühikesed e-kirjad, postiaadressid ja kontaktandmed.
• Õppija oskab kasutada põhisõnavara ja lihtsaid grammatilisi struktuure, kasutades elementaarseid sidendeid nagu „e“, „mas“ ja „porque“.
• Kirjutamisülesanded hõlmavad näiteks oma igapäevaelu kirjeldamist või sõbrale lühikese kirja kirjutamist.
5. Sõnavara:
• Õppija kasutab aktiivselt A1.2 tasemele vastavat sõnavara igapäevaelu kontekstis.
• Õppija suudab rääkida pereliikmetest, välimusest, töökohtadest, vaba aja tegevustest, ajast ja kohast.
• Samuti oskab ta küsida sõnade tähendusi, selgitada mõisteid ja kontrollida sõnu kontekstist, et vältida valesti mõistmist.
6. Grammatika:
• Õppija kasutab õigesti A1.2 tasemele vastavaid grammatilisi struktuure, sealhulgas määravaid ja umbmääraseid artikleid, nimisõna sugu ja arvu, asesõnu, põhieessõnu, tegusõnade olevikku ja lihtminevikku.
• Õppija oskab kasutada konstruktsioone "ser" ja "estar", samuti omadussõnade õiglast paigutust lauses.
• Õppija mõistab grammatikat, mis on vajalik, et õigesti esitada igapäevaseid vestlusi, näiteks „Ma olen õpilane“, „Sa oled arst“ jne.
7. Kõnearendus:
• Õppija valdab baassuhtlusstrateegiad, nagu üleküsimine, palumine, täpsustamine ja aeglane ümberütlemine.
• Nad kasutavad viisakusväljendeid ja suudavad osaleda igapäevastes dialoogides.
• Õppija oskavad hoida lihtsat vestlust tuttavatel teemadel ja kasutada igapäevaseid fraase sujuvalt.
8. Hääldus:
• Õpilased hääldavad portugali keele baashäälikud ja rõhulised silbid arusaadavalt.
• Nad tunnevad ära Euroopa ja Brasiilia portugali keele häälduslikud erinevused ja suudavad korrigeerida oma hääldust õpetaja juhendamisel.
• Hääldusülesanded keskenduvad sellele, kuidas õigesti hääldada igapäevaseid sõnu ja fraase.
9. Keeleteadlikkus ja õpioskused:
• Õpilased kasutavad baastöövõtteid keele õppimisel, sealhulgas digisõnastikke ja õpimaterjale.
• Nad oskavad jälgida oma arengut, arvestada keele sarnasusi ja erinevusi ning rakendada lihtsaid õppestrateegiaid nagu kordamine, märksõnad ja sõnakaardid.
• Õpilased mõistavad, kuidas keeleõpe toimub, ning on teadlikud oma õppimisprotsessist.
6. Õppekava sihtgrupp
Portugali keele A1.2 taseme õppekava on mõeldud neile, kes soovivad alustada keeleõpingutega päris algusest ega ole varem portugali keelega süstemaatiliselt kokku puutunud või vajavad keele põhialuste ülekordamist.
7. Õpingute alustamise tingimused
Portugali A1.1 taseme omandamine või sellele vastav keeleoskus, mis tehakse kindlaks testi ja/või vestluse abil. Õppijate vastuvõtt toimub registreerimistaotluste alusel, kursuse jooksul liituda soovijatele võimaldatakse üks proovitund ühe õppegrupi kohta. Tasemesobivustesti viib õppejõud vajadusel läbi testimisperioodil enne kursuse algust. Kursusele võetakse vastu soovijad, kes on esitanud digitaalse registreerimistaotluse, sõlminud kooliga koolituslepingu (alaealise puhul teeb seda lapsevanem või hooldaja) ning tasunud kooli väljastatud arve alusel õppemaksu enne õppetöö algust. Täpsemad tingimused on sätestatud kooli normdokumentide ja koolituslepinguga.
8. Õppe kogumaht
Õppe kogumaht moodustab 117 akadeemilist tundi (ak/t), sh 70 ak/t auditoorset õpet ja 47 ak/t iseseisvat tööd. Ühe akadeemilise tunni kestus on 45 minutit.
9. Õppe sisu
Grammatika:
• Tähestik ja numbrid: Õpilased õpivad portugali keele tähestiku ja numbrite kirjutamist ja lugemist. Õpetatakse ka numbrite hääldamist, sealhulgas täpset tähtede ja numbrite kokkusobitamist.
• Määrav ja umbmäärane artikkel: Õpilased õpivad määrava ("o", "a", "os", "as") ja umbmäärase ("um", "uma", "uns", "umas") artikli kasutamist.
• Nimi- ja omadussõnade grammatiline sugu: Õpilased omandavad grammatikat, mille järgi nimi- ja omadussõnad on seotud sugu ja arvuga (nt „homem alto“ – „pikk mees“, „mulher bonita“ – „ilus naine“).
• Küsisõnad: Õpitakse küsisõnu nagu „quem“ (kes), „o que“ (mida), „onde“ (kus), „como“ (kuidas), „quando“ (millal).
• Omastavad asesõnad: Õpilased õpivad omastavaid asesõnu (nt „meu“, „minha“ – minu, „seu“, „sua“ – tema).
• Kaudse sihitise asesõnad: Kaudsete sihitiste asesõnade kasutamine, nagu "lhe", "nos", "os".
• Eessõnad: Eessõnade kasutamine (nt „em“, „a“, „de“, „para“) erinevates kontekstides.
• Reeglipärased ja ebareeglipärased tegusõnad: Õpilased õpivad tegusõnade õigekirja ja pööramist olevikus (nt „falar“, „comer“, „beber“) ja lihtminevikus (nt „falei“, „comi“, „bebi“).
• Konstruktsioon verbiga „estar“: Eriline tähelepanu pööratakse tegusõna „estar“ kasutamisele olukordades, kus räägitakse ajutistest seisunditest (nt „estou feliz“ – „ma olen õnnelik“).
• Hulga määrsõnad: Õpitakse hulga määrsõnu nagu „muito“, „pouco“, „alguns“, „todos“, „nenhum“.
• Rõhuline silp ja õigekirjaviis: Õpilased õpivad portugali keele sõnade õigekirja ja rõhu paigutamist, mis on sageli seotud häälduse muutustega.
Sõnavara:
• Tervitused, hüvastijätud, riigid, rahvused, keeled, elukutsed, töökohtade nimetused, perekonnaliikmed, perekonnaseis, nädalapäevad, kalendrikuud, naturaalarvud, järgarvud, värvid, vaba aja tegevused ja muu igapäevaelu sõnavara.
Kõnearendus:
• Õpilased saavad osaleda vestlustes, kus räägitakse tervitustest, hüvastijätmistest, ametitest, töökohast, perest ja perekonnaseisust.
• Tutvustatakse lihtsate igapäevaste küsimuste ja vastuste vorme, näiteks „Kuidas sul läheb?“ ja „Kust sa pärit oled?“.
10. Õppemeetodid
Õppetöö põhineb kommunikatiivsel ja õppijakeskse õppe põhimõtetel. Kasutatakse aktiivõppemeetodeid, mis toetavad täiskasvanud õppija iseseisvust ja praktilist keelekasutust:
• vestlus- ja suhtlusülesanded paaris- ja rühmatöös;
• rollimängud ja situatsioonimängud igapäeva- ja tööelust võetud olukordades;
• probleemi lahendamist ja arvamusvahetust nõudvad arutelud ja debatid;
• kuulamisülesanded (audio- ja videomaterjalid) koos eeltöö, kuulamise ja järeltegevustega;
• lugemisülesanded erinevat tüüpi tekstidega, sh veebitekstid ja autentsed materjalid;
• kirjutamisülesanded, kus harjutatakse nii lühikesi teateid kui ka seotud teksti koostamist;
• projektõpe ja integreeritud ülesanded (nt reisiprojekti kavandamine, ürituse korraldamine, infootsingu ja esitlusega lõppevad grupitööd);
• individuaalne töö õpiku, töövihiku ja digimaterjalidega, sh kordamis- ja süvendamisülesanded;
• tagasiside ja refleksioon – enesehindamine, paaris- ja rühmahindamine, õpetaja suuline ja kirjalik tagasiside.
11. Õppekeskkonna kirjeldus
Kontaktõpe toimub tervisekaitse- ja ohutusnõuetele vastavates ruumides, mis on varustatud õppetöö läbiviimiseks vajalike vahenditega.
12. Õppematerjalid
Õpetaja enda poolt koostatud materjalid.
Õpikud:
• Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra Leite. Gramática Ativa 2. Lidel. 2012. ;
• Ana Cristina Dias. Entre nós 2. Livro do aluno. Lidel. 2010;
• Ana Tavares. Portugues XXI. Livro do aluno. Nível B1. Lidel. 2005.
• ALMEIDA, Gladys; BRASIL, Shirley. Aprender Português – Língua e Cultura Brasileira (A1–A2). São Paulo: SBS, 2016.
• AURÉLIO, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Positivo, 2010.
• BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1998.
• CUNHA, Celso; CINTRA, Lindley. Nova Gramática do Português Contemporâneo. Rio de Janeiro: Lexikon, 2020.
13. Täienduskoolituse lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid
Õpingute eduka lõpetamise eelduseks on õppekava õpiväljundite omandamine ja kursuse lõputesti positiivne sooritamine. Lõputesti positiivseks soorituseks on vaja vähemalt 51% õigeid vastuseid. Õppijale väljastatakse tunnistus täienduskoolituse lõpetamise kohta juhul, kui ta saavutas õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundid, sooritades positiivselt kursuse lõputesti. Õppijale, kes osales koolitusel, kuid ei soovinud lõputesti sooritada, väljastatakse tõend koolitusel osalemise kohta. Muudel juhtudel (õppeaasta keskel) väljastatakse õppijale tema vastava taotluse alusel tõend koolitusel osalemise kohta.
14. Koolituse läbiviimiseks vajalik kvalifikatsioon
Kõrgharidusega spetsialist, kel on olemas pädevused täiskasvanute koolitamiseks.